Empat tajuk Kajian Tindakan telah dijalankan
berkaitan program PPDa bagi memenuhi kriteria instrumen penilaian bagi
pertandingan bilik sumber PPDa peringkat kebangsaan 2017. Tajuk kajian tindakan
yang telah dijalankan adalah:
1.
Pengaruh dan penglibatan inhalan
dalam kalangan murid tahun 6.
2.
Pengaruh vape dalam kalangan murid
tahap 2.
3.
Pengetahuan dan pembabitan berkaitan
rokok dalam kalangan murid tahun 6.
4.
Pengetahuan dadah dalam kalangan
murid tahap 2.
Edaran soalan
soal selidik dan penerangan cara menjawab soalan soal selidik kepada
murid-murid telah dijalankan pada bulan April 2016.
Hasil daripada Kajian Tindakan
yang diperoleh adalah seperti berikut:
Kajian 1 – Tajuk: Pengaruh
dan penglibatan inhalan dalam kalangan murid tahun 6.
- Hasil dapatan kajian.
A)
Saya
tahu apa itu Inhalan.
Graf
1A menunjukkan bilangan responden yang
mengetahui berkaitan inhalan dan bahan-bahannya. Responden yang mengetahui apa
itu inhalan. seramai 25 orang (90%) daripada 30 orang responden. Manakala
responden yang tidak mengetahui apa itu PPDa adalah seramai 5 orang (10%). Ini
bermakna inhalan dalam kalangan murid
tahun 6 sekolah ini memang dalam pengetahuan mereka.
Graf 1B adalah untuk mengetahui jumlah respoden yang tahu kedudukan lokasi di sekolah mereka iaitu Sekolah Kebangsaan
Taman Putra Perdana, Puchong, Selangor untuk mendapatkan bahan inhalan. Seramai
10 orang (33.3%) daripada 30 orang responden tahu manakala 20 orang (66.7%) tidak tahu kedudukan lokasi untuk mendapatkan bekalan inhalan di sekolah
sendiri. Ini bermakna ramai lagi yang tidak mengetahui lokasi mendapatkan
bekalan seterusnya dapat membanteras gejala ini dari terus menular dalam
kalangan murid sekolah kita.
Kajian 2 – Tajuk:
Pengaruh
vape dalam kalangan murid tahap 2.
Graf 2A menunjukkan bilangan responden yang
mengetahui vape secara umum. Graf menunjukkan bahawa kesemua responden
mengetahui tentang vape. Hal ini menunjukkan bahawa walaupun vape adalah sesuatu yang agak
baru namun maklumat tentangnya telah diketahui umum termasuklah golongan murid
tahap dua. Ini juga menunjukkan program-program yang telah dilaksanakan oleh
pihak sekolah didapati berkesan dalam menyampaikan maklumat dan kesedaran
terhadap bahaya budaya menghisap vape ini.
B) Saya tahu
keburukan menghisap vape.
Graf 2B adalah untuk mengetahui sejauh mana responden sedar akan
keburukan menghisap vape. 27 orang (96.4%) daripada mereka didapati menyatakan
ya untuk soalan ini dan ini merupakan hal yang baik kerana dengan menyedari
akan bahaya rokok elektronik, mereka akan menjauhi daripada mencuba untuk
menghisapnya.
Kajian 3 – Tajuk:
Pengetahuan
dan Pembabitan Berkaitan Rokok Dalam Kalangan Murid Lelaki
A) Saya tahu apa itu rokok.
Graf 3A menunjukkan
bilangan responden yang mengetahui berkaitan rokok termasuk kandungannya.
Responden yang mengetahui apa itu rokok seramai 30 orang (100%) daripada 30
orang responden. Manakala responden yang tidak mengetahui apa itu rokok adalah
seramai 0 orang (0%). Ini bermakna rokok dalam
kalangan murid tahun 6 sekolah ini memang dalam pengetahuan mereka.
B) Saya tahu lokasi untuk
mendapatkan bekalan rokok.
Graf
3B adalah untuk mengetahui jumlah respoden yang tahu kedudukan lokasi di sekolah mereka iaitu Sekolah Kebangsaan
Taman Putra Perdana, Puchong, Selangor untuk mendapatkan bekalan rokok. Seramai 13 orang (43.3%) daripada
30 orang responden tahu manakala 17 orang (56.7%) tidak tahu kedudukan lokasi
untuk mendapatkan bekalan rokok di sekolah sendiri. Ini bermakna ramai lagi
yang tidak mengetahui lokasi mendapatkan bekalan seterusnya dapat membanteras
gejala ini daripada terus menular dalam kalangan murid sekolah kita.
Kajian 4 – Tajuk:
Pengetahuan
dadah dalam kalangan murid tahap 2.
A) Saya tahu apa itu dadah.
Graf 4A menunjukkan tentang
pengetahuan asas responden mengenai dadah.Semua responden mengetahui apa itu
dadah. Ini bermakna program pencegahan dadah di sekolah berjaya disampaikan
kepada kumpulan sasaran.
B) Saya tahu bahaya
penyalahgunaan dadah.
Graf 4B adalah untuk
mengetahui jumlah responden yang tahu mengenai bahaya dadah. Seramai 33 orang
(87.5%) daripada 40 orang responden mengetahui akan bahaya dadah, manakala 5 orang (12.5%) tidak tahu.
Sebaran
hasil Kajian Tindakan PPDa telah dibuat kepada semua murid dan hasil kajian
tindakan juga telah dipaparkan di dalam Bilik Sumber PPDa.
Sebaran kajian tindakan PPDa kepada murid
Sebaran kajian tindakan PPDa di Bilik Sumber PPDa
DISEDIAKAN OLEH: PN. HASLIZA BINTI SAID
DISEDIAKAN OLEH: PN. HASLIZA BINTI SAID