Thursday 25 June 2015

Perjumpaan think tank PPDa

Satu perjumpaan antara thnik tank PPDa SKTPP bersama Guru Besar dan PK HEM telah diadakan pada hari ini. Tujuannya adalah untuk membincangkan gerak kerja seterusnya, mengkordinasikan konsep yang telah dipersetujui dan mengemaskinikan strategi pelaksanaan pendidikan pencegahan dadah yang dijalankan. Semoga sumbang saran serta idea yang dilontarkan dapat memantapkan pengurusan Bilik Sumber PPDa dan mempelbagaikan lagi aktiviti PPDa. Para pemikir ini juga telah membincangkan permasalahan-permasalahan yang timbul serta mencari jalan penyelesaian yang terbaik. Semoga pelaksanaan PPDa dapat berjalan dengan lancar di tengah-tengah kesibukan menghadapi tugas-tugas lain yang penting dan tak putus-putus. Salam Ramadan buat semua...

Perjumpaan diadakan di bilik Guru Besar
 
Floor Manager Bilik Sumber PPDa kami : En. Rusydan

Muafakat Membawa Berkat

Monday 22 June 2015

Info 5 Minit AntiDadah (Loaporan 8)

Tajuk                                   :  Definisi Rokok
Nama Sahabat PPDa          :  Nur Nabilah Bt Ahmad Haidir (6 Waja)
                                               Madiah Aisyah ( 3 Surgeri)

Tarikh                                  :  22 Jun 2015

Isi-isi info :

Rokok diperbuat daripada sejenis daun tembakau yang mengandungi bahan nikotin, tar (candu) dan karbon monoksida. Ketiga-tiga bahan ini amat merbahaya kepada kesihatan tubuh badan. Kita dapat melihat orang merokok di merata tempat sama ada di kampung, bandar dan sebagainya. Masyarakat atau perokok menjadikan kelakuan merokok sebagai satu cara hidup mereka.

(Ini adalah contoh gambar) Ini merupakan bahan-bahan yang ada dalam rokok. 

Tuesday 16 June 2015

Info 5 Minit AntiDadah (Laporan 7)

Tajuk                                   :  Kesan-kasan negatif pengambilan alkohol
Nama Sahabat PPDa          :  Thevaneeswari A/P Sugavellan (6 Wira)
                                               Ashraf Miqail b Shahrilnizam (3 Respiratori)

Tarikh                                  :  16 Jun 2015

Isi-isi info  :

Di antara kesan-kasan negatif pengambilan alkohol

Pengambilan alkohol oleh para remaja akan memberi banyak kesan negatif yang akan mempengaruhi proses pertumbuhan dan pembangunan para remaja tersebut. Diantara kesan negatif tersebut adalah:

i.    Proses pembelajaran akan terganggu. Pelajar tidak dapat memberi penumpuan kepada pelajaran.

ii.   Remaja / pelajar tidak menghadirkan diri ke sekolah (ponteng sekolah) dan ini akan memberi kesan terhadap prestasi pelajaran yang akan merosot.

iii.  Masalah kenakalan remaja, di mana remaja terlibat dengan masalah kenakalan / delinquency. Berkawan dengan pelajar yang bermasalah dan terjebak dengan aktiviti negatif yang lain.

iv.  Tekanan ekonomi untuk memperolehi kewangan untuk membeli alkohol akan mendorong pelajar untuk terlibat dengan kegiatan jenayah, saperti mencuri dan lain-lain.

v)   Semasa mabuk, mereka tidak boleh mengawal tingkah laku secara rasional sehingga terjerumus melakukan jenayah di luar rumah.

vi)  Ada pula yang tidak dapat menghadapi tekanan hidup dan cuba menyelesaikan masalah dengan cara membunuh diri.