Objektif
program:
i. Info ini dapat memberi pendedahan yang
banyak mengenai ‘DARVIH’ dalam kalangan pelajar.
ii. Memberi kesedaran kepada pelajar betapa
bahayanya dadah kepada semua.
iii. Melatih pelajar memberi bimbingan dan
pendedahan kepada rakan-rakannya.
iv. Melahirkan generasi yang sihat dan
berguna kepada masyarakat.
Aktiviti:
Aktiviti Info 5 Minit Antidadah ini
dijalankan dari bulan Februari hingga Oktober 2016 dan ia akan disampaikan oleh
pelajar sekolah yang merupakan Sahabat PPDa. Program ini diharap dapat
membimbing rakan-rakan lain dalam membanteras gejala DARVIH.
Aktiviti ini dijalankan paling kurang 2
kali dalam sebulan. Diharapkan semoga program 5 Minit Antidadah ini memberi
kesan positif kepada pendengar khususnya pelajar-pelajar di peringkat sekolah
rendah.
Laporan Info 5 Minit Antidadah
Tarikh : 5 Februari 2016
Nama Sahabat PPDa
Zuhry Zayyan bin Zunaizan (3 Tabla)
Zuhry Zayyan bin Zunaizan (3 Tabla)
Nurin Irdina Husna binti Mohd Nasir (6
Theta)
TAJUK :
DEFINISI DADAH
Dadah atau “drug” adalah bahan kimia yang amat
merbahaya kepada individu yang menggunakannya kerana ia mengubah cara minda dan
tubuh manusia berfungsi. Banyak hal yang berkaitan dengan dadah sentiasa
menjadi bahan dalam berita. Apabila mendengar sahaja perkataan dadah, kita akan
terus memikirkan jenis-jenis dadah seperti ganja dan heroin. Tetapi, sebenarnya
terdapat beribu-ribu jenis dadah di seluruh dunia ini yang digunakan oleh lebih
kurang 200 juta manusia untuk pelbagai tujuan. Menurut Kamus Dewan Melayu –
Inggeris, makna perkataan “Drug”
bermaksud ubat-ubatan. Walaupun
demikian, untuk memberi takrif penyalahgunaan kapada “drug”, perkataan “use”, “misuse” atau “abuse”
perlu digunakan bersama-sama dengan perkataan “drug”. Contohnya “drug abuse”
atau “misuse of drug” yang membawa
maksud penyalahgunaan dadah. Terdapat empat sebab anda boleh terjebak dalam
penyalahgunaan dadah seperti keperluan kewangan yang terdesak, tawaran kewangan
yang lumayan, hadiah melancong ke luar negara dan ditipu/terpedaya dengan
kekasih/teman.
No comments:
Post a Comment