Wednesday 18 March 2015

Info 5 Minit AntiDadah (Laporan 2)

Tajuk                                   :  Jenis Dadah Stimulan
Nama Sahabat PPDa          :   Nur Nadhira Bt Razali @ Sutrisno (6 Waja)
                                                Nurin Adlina Hassan ( 3 Respiratori)
Tarikh                                  :  18 Mac 2015

Stimulan
Stimulan merupakan bahan kimia psikoaktif yang merangsang aktiviti sistem saraf pusat. Terdapat dua jenis stimulan iaitu jenis amfetamin atau "Amphetamine-type-stimulants (ATS)" dan kokain.


Jenis-jenis Stimulan

1. Amfetamin
Amfetamin adalah stimulan sintetik buatan manusia. Pada masa ini tidak ada ubat yang mengandungi amfetamin yang didaftarkan dengan Pihak Berkuasa Kawalan Dadah. Dadah yperangsang jenis amfetamin seperti methamphetamine (ice/syabu) dan "Methylenedioxy methamphetamine" adalah dadah yang sangat berbahaya.
Cara Mengunakan : Menelan, menyuntik, menghisap, menyedur


2.      Methaphetamine hydrochloride
Methaphetamine hydrochloride merupakan satu jenis dadah yang berada dalam kumpulan stimulan. Ianya berbentuk kaca pecah dan kadangkala berbentuk seperti tawas.
Contoh "methaphetamine hydrochloride" yang biasanya terdapat di Malaysia ialah syabu. Menghisap, dan menyedut  Nama Jalanan : "Ice"


3.      MDMA
 Methylenedioxy-methamphetamine (MDMA) merupakan analo meskalin dan amfetamin. Ia dipanggil "feel good drug" dan boleh meningkatkan daya tahan pengguna. Pil MDMA seringkali dibentuk dengan ikon atau logo bagi memenuhi cita rase pengguna muda.  Cara Menggunakan : Menelan  .  Nama Jalanan : "Ecstasy", "XTC"

No comments:

Post a Comment